Analyser fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at tungtransporten står for omtrent all slitasjen på norske veier. Det vil alltid være behov for tungtransport langs veiene, men så lenge tungtransporten øker i takt med veiinvesteringene vil vinningen gå opp i spinningen. Vi kommer inn i en sirkel der veiinvesteringer gjør tungtransporten mer konkurransedyktig, som videre fører til mer tungtransport, mer veislitasje og derfor økende behov for veiinvesteringer.
Rapporten «Marginale eksterne kostnader ved vegtrafikk» fra TØI i 2014 (revidert 2016) viser at det er vekt per aksel som påvirker vegslitasje. Selv tunge personbiler har lite innvirkning. Det er først når vekten kommer over 6 tonn at det begynner å skje ting og i Norge har vi maksimalt akseltrykk på 24 tonn.
Ved å få de tyngste og lengste transportene over på sjø eller bane vil vi få en betydelig reduksjon i vegslitasjen og samfunnet får mer igjen for de veginvesteringene som gjøres.
Lest rapporten fra TØI her.
Les liknende analyse fra svenske VIT her.
Les sak om vegslitasje fra faktisk.no her.